hits

Om danske ubter, finske BI-aktrer og tffe norske jvler

I en uke der man skulle tro at Norske Skogs kamp for overleve, politikernes valgkamp og neste generasjons frste skoledager burde vre i fokus, har norske media fokusert p Stres brygge, Madsens mystiske ubt og Johaugs famse leppekrem. La oss sl fast at norsk presse ikke har opplevd sin fineste stund denne uka...

Det er mulig Arbeiderpartiet ligger an til et elendig valg og kanskje til og med taper regjeringsmakta, men vi tror det er for tidlig avskrive en s erfaren ringrev som Jonas. Bryggemaset han n opplever virker uansett ufortjent, - det virker som om noen har snakket sammen og blitt enige om at han skal tas, som det heter i de kretser. Vi tror de bommer, nordmenn flest har ftt med seg at vi har to dyktige statsministerkandidater som egentlig er enige om det meste.

Slik sett er vi langt heldigere enn for eksempel supermakten USA. Der i grden hadde de som kjent ikke akkurat toppet lagene, og fjorrets presidentvalg fortonet seg mest av alt som et drlig realityshow - der stadig flere heller mot den oppfatning at vinneren fortsatt ikke har forsttt hva han egentlig vant.

Av nyheter som ikke ble viet oppmerksomhet denne uka er det verdt nevne at oljefondet n har passert 1 trillion US dollar i verdi, og bare det siste kvartalet ble vi over 202 milliarder kroner rikere - slike nyheter viser jo hvor unik Norges posisjon er. Vi er i bunn og grunn alle millionrer! Vi tror det norske valget blir spennende helt frem til valglokalene stenger, og uansett hvem som vinner gjr jo trillionen utfordringen med ta p seg statsminister-rollen litt hyggeligere!

Vi savner ogs mer oppmerksomhet rundt hva de ferske norske skoleelevene skal lre, i en tid der jobbene de etter hvert skal innta forelpig ikke er funnet opp. Den diskusjonen ser vi frem til, og leserne av Innomag og INNOVASJONSMAGASINET er godt kjent med de 7 nye ferdighetene vi er overbevist om at norske skoleelever m tilegne seg.

I tillegg ble det denne uken kjent at den canadiske IT-mastodonten CGI kjpte den nordiske Business Intelligence markedslederen Affecto - som undertegnede i tospann med Torstein Thorsen startet tilbake i 1997. Prisen, vel 940 millioner norske kroner, er nesten en enhjrning, selv om det i r er 20 r siden selskapet startet opp med 2 medarbeidere og noen vage tanker om at norske virksomheter ville ettersprre bedre analyser av de dataene de hadde samlet i diverse databaser. Vi nsker Affectos medarbeidere lykke til videre. Du kan lese mer om oppkjpet her, i nok en nyhet som InnoMag var frst ute med.

Vi hper dette kan tjene som en inspirasjon til ukas utvalgte grndercase - selv om det tar tid bygge verdier er reisen spennende, og byr p bde opp - og nedturer. Se bare p Norske Skog, som hangler videre med et 9 milliarders blylodd om beinet. I gr ble det kjent at milliardren Christen Sveaas gyver ls p jobben med redde selskapet som mer enn noe annet viser oss hvor dyrt det er velge feil strategi, og sloss mot trendene. Norske Skog-lederne s slett ikke hvor mye internett kom til endre verdens behov for avispapir. For vre lesere er det naturlig nske ledere som tr utfordre status quo lykke til, og kanskje byr Norske Skogs situasjon p en gylden anledning til stille det viktige sprsmlet; Hvilke trender er det DU og dine kollegaer ikke innser konsekvensene av?

Ukas innovasjonsblomst gr til Christen Sveas og Hvard Ellefsen og Frank Kjrvoll i Affecto - tffe seige jvler som ikke gir seg i motvind, men lrer seg seile, er nettopp det bde Norske Skog, nringslivet og Stortinget trenger mer av!

Happy Friday!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar