hits

Om viktige valg, viktigper'er og fredagsvittigheter

Foto @ Karl Ragnar Gjertsen/Wikipedia

Denne uka har politikere, nringstopper og en horde lobbyister satt hverandre i stevne i srlandsidyllen Arendal, og i flge n av dem har ALLE de viktige vrt samlet rundt Pollen, det putter vi i kategorien selvhytidig vissvass fra overbetalte viktigper?er.

bruke en uke i Arendal er ogs et valg, og vi har stor respekt for bde de som valgte samle seg rundt Pollen og de som valgte andre arenaer. Etter vr oppfatning var en av ukas hydepunkt Torger Reves pminnelse om forskningsprosjektet som viser at oppstartbedrifter str for mesteparten av de nye arbeidsplassene i privat sektor. Det, kjre lesere, er et ganske viktig funn. Vi er midt i en valgkamp med sterkt fokus p jobbskaping. Da br dette bety noe for innovasjonspolitikken vr. I dag rettes mange tiltak mot eksisterende arbeidsliv, sier Torgeir Reve, men selv i en tff valgkamp, er det  ingen av vre politikere som stiller sprsmlstegn ved at regjeringen gir 1, 7 milliarder til Norsk Hydro for at de skal kunne bygge ut sin eksisterende fabrikk, og ingen politikere nevner det utrolige i at Stortinget snur deler av Oslo p hodet i 2 r, og bruker over 2 milliarder p grave frem flere parkeringsplasser til seg selv.

Kan det vre at mange av de som lp rundt i Arendal ikke hadde tid til annet enn hre seg selv snakke?

Eller er problemet at innleide PR-eksperter og politiske rdgivere har skrevet pressemeldingene og pyntet ferdig powerpointene sine fr de dro p ferie, og derfor kvier seg for ta inn ny kunnskap?

Vi vet ikke svaret, men vi hper flere stiller seg sprsmlet om ikke altfor mange av lobbyistene og politikerne vre sloss for mye for det bestende, og bruker for lite energi p berede grunnen for en ny tid.

Vi og vre mange lesere vet at innovasjon og digitalisering er krevende, ikke minst fordi det fordrer vilje til investere mindre i status quo og mer i skape morgendagen. Torger Reve fr ukas innovasjonsblomst fordi han bringer inn det sentrale i valgkampen.

La oss minne om at Statistisk sentralbyr mener at over 250 000 menn og kvinner i Norge i fjor var engasjert i tidlig-fase entreprenriell aktivitet. Bak dette tallet finnes entreprenrer med bde sm og store ambisjoner. Noen bygger hndverksbedrifter, mens stadig flere bygger service, - og teknologibedrifter, og alle bygger de kunnskapsbedrifter som sloss p et stadig mer globalt marked. Til sammen srger de for Norges innovasjonskraft og bidrar til srdeles viktig verdiskaping i samfunnet.

Visste du forresten at hver tiende nordmann gr svanger med en ambisjon om etablere egen bedrift i nr fremtid?

Denne entreprenrskapsnden representerer en strre verdi enn all oljen i Nordsjen, og er i sum svaret p hva vi skal leve av nr oljen er borte. Vi hper derfor at de som var i Arendal, og alle oss andre, leser om nye innovasjoner som i realiteten river teppet bort rundt mange gamle tanker innen bde helse, skole, media og de fleste vrige sektorer. Vi anbefaler blant annet artikkelen om Google som n satser p  gjre smarttelefonen til et diagnostiseringsverkty.

Det er n tre uker igjen til Norge skal velge hvem som skal lede oss frem til 2022, og vi hper at de politikerne som tr utfordre fortidens mte tenke p vinner frem, tar vare p verdier og bygger videre p posisjonen som verdens beste land bo i. Da trenger vi endringsagentene, entraprenrene og intraprenrene, - de som tr.

Det skape noe nytt er vge, risikere noe og tro p noe. Det handler om sette seg ambisise ml, deretter bryte de ned i oppnelige delml og skride til verket med et pgangsmot som ikke lar seg kue av verken motvind eller motgang. Etter vr mening er det starte egen virksomhet eller noe nytt i en eksisterende virksomhet den ultimate kreative personlige veksterfaring. En reise preget av bde opp, - og nedturer. Oppturene er unektelig langt morsommere, nedturene er definitivt betydelig mer lrerike.

I Norge har vi helt siden vikingtiden fostret ledere med utferdstrang og anlegg for entreprenrskap. Dyktige entreprenrer som Olav Thon, Lars Monrad Krohn, Rolf Skr, Petter Planke, Une Amundsen, Bjrn Kjos, Stle Kyllingstad, Kjell Inge Rkke, Geir Frre, Arne Mjs og Petter Stordalen har trkket lype og vist at det bygge verdier fra luftige ambisjoner er fullt mulig.

Skal Norge lykkes i rene fremover trenger vi uten tvil flere som skaper verdi, og vi trenger srt de som tr tenke globalt. Virksomheter som Aker Biomarine, Norwegian og DNV GL gr foran som flotte eksempler, og viser oss alle hvorfor de er blant Norges mest innovative virksomheter, noe du kan lese mer om i rets utgave av innovasjonsmagasinet.

Det er p hy tid at dyktige norske entreprenrer fr litt hjelp. Dette er en av de mest lnnsomme investeringer et samfunn p vei mot innovasjonsalderen kan gjre - 2020 kommer raskt, og det er ingen gitt sp hvilket postnummer som fostrer den neste Google, Opera eller Apple. Nr vittige sjeler ppeker at sannsynligheten for at et slikt selskap skal skapes i Norge er lavere enn se Hareide veivende med en wiskeyflaske, er det muligens sant, men vi spanderer gjerne en drink p KRF-lederen hvis han og de andre politikerne n gjr det lettere skape reell innovasjon i Norge.

Til deg som allerede er i gang med nyskaping, enten som politiker, endringsagent eller som heiegjengleder, vil vi i InnoMag avslutte med et rungende LYKKE TIL, og minne om at energi simpelthen er definert som evnen til gjre arbeid, og nedstammer direkte fra det greske ordet Energeia som betyr aktivitet. Det hele koker alts ned til at energinivet sier noe om aktivitetsevnen vr, - jo mer aktivitet vi skaper, desto mer energi fr vi!

Happy Friday!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar