hits

Om en norsk innsj, verdenshav og et innovativt kondom



Denne uka var preget av at vinterstormene avlses av varmende vrdager som brer bud om en kommende sommer og det srnorske vrtegnet om isfiskere som gr gjennom isen, ispedd den daglige dosen om Terese Johaug's leppepomade, som norske medier penbart ikke klarer gjre seg ferdige med.

Blant ukas hydepunkt, for vr del, fremstr Nederlenderenes relativt klare nei til overdreven populisme og ja til Europa, samt Open Innovation Lab of Norways medlemstreff i samarbeid med Norstella som viste at mange norske toppledere er seg svrt bevisst p betydningen av pen innovasjon for forberede seg p en morgendag ingen av oss helt kjenner, men der sju viktige trender endrer det meste for de fleste.

La oss alle huske p at for kun tre r siden hadde den norske olje- og gassnringen det for travelt til investere i innovasjon, og landets ledere var bekymret over den skalt todelte konomien som medfrte at alle talentene lp i retning oljeindustrien. Det problemet virker fjernt n. Norge trenger som Erna Solberg nevnte i sin nyttrstale, en felles strategi for hvordan vi best skaper nye varer og tjenester. For f til det m vi sikre at vre virksomheter, utdannings,- og forskningsinstitusjoner, ferske grndere og innovasjonshjelpere bruker eksisterende og ny kunnskap til tenke nytt og utnytte de mulighetene som finnes raskest mulig og best mulig - det er til syvende og sist dette pen innovasjon handler om.

De 18 hndplukkede menn og kvinner som for tiden sitter ved Hurdalssjen og snekrer frem neste rs budsjett, har forhpentligvis disse betraktningene med seg. Vi hper de husker at det er de som ser muligheter der andre kun ser problemer som bygger fremtiden. Og selv om Norge er rikt p naturressurser, vil det vre vre investeringer i lring, kunnskap og innovasjon som gjr at vi kan nyte godt av dem. Det hersker liten tvil om at bde Norge og verden str overfor store teknologiske, miljmessige, konomiske og politiske endringer.  Vi hper derfor for Norges del at de 18 evner se lengre frem enn til hstens kommende valg. I ukas lederintervju med dyktige Aase Aamdal Lundgaard som leder verdens nest strste konsulentmilj, Deloitte i Norge, peker hun p nettopp dette.

Open Innovation Lab of Norway som for vrig ledes av undertegnede, arrangerte torsdag denne uka et medlemsmte sammen med Norstella og betydningen av pen innovasjon, og det kom tydelig frem at det skape en kultur for innovasjon er og blir et lederansvar. Her mener vi Norge har penbare fortrinn som gjr det full mulig bli verdensledende p pen innovasjon og brekraftig vekst.  Som medlemmene i Open innovation lab of Norway sier det; det handler om skape kt verdiskapning ved bygge nye relasjoner, stimulere til bedre innovasjon og fjerne tradisjonelle barrierer.

Blant hydepunktene var Dr Antje Gomeras dypdykk ned i den ferske Nofima boka Fra INNSIKT til EFFEKT som tar for seg pen innovasjon i et norsk perspektiv. Blant eksemplene de peker p, er hvordan man har skapt en ny nringsvei basert p - matkultur som innovasjonsdriver - innovasjon som endrer spillereglene og innovasjon i offentlig sektor. For et hykostnadsland som Norge, der det er vanskelig konkurrere utelukkende p pris, br boka leses av alle som jakter gode eksempler p at innovasjon basert p gode rvarer, stolthet og forstelse for hva kundene faktisk nsker seg, kan skape en strre kake for bde produsentene, lokalsamfunn og Norge som nasjon. Viktige forutsetninger har vrt offentlig finansiering til forskning og starthjelp for bedriftene som rdgivning basert p matfaglig kompetanse. Prosjektmidler/sttte fra Landbruks- og matdepartementet, (LMD), Innovasjon Norge, Norges Forskningsrd, og Forskningsmidlene for jordbruk og matindustri har vrt utlsende for mange av de beskrevne innovasjonene. Bde hun og de vrige innlederne Dr. Johannes Gebauer fra HYVE GmbH og Sverre Steensen fra Unikia pekte p at pen innovasjon med sosiale media og basert p utradisjonell tenkning frer til betydelig merverdi.

I neste uke vil de som legger turen til PWC og Seedforum tirsdag den 21. mars eller besker Handelhyskolens Symposium i Bergen, helt sikkert oppleve gode eksempler p dette.

At ikke all innovasjon er like ndvendig, fr det britiske startup selskapet British Condoms st som et eksempel, p , der i grden har de utviklet et kondom som tro det eller ei mler intim (n)ytelse i sanntid. Hvis du er blant dem som er opptatt av hvor mange kalorier du forbrenner under akten eller ytelse i form av varighet og frekvens, er kanskje produktet noe for deg, men vi hper for egen del at vre Facebook venner ikke legger ut slike treningsktstatistikk med det frste - vi klarer oss sant og si godt uten.

Det vres i Norge og vi tror det vres for Norge.

Om f uker drar Erna Solberg til Kina og mter kinesiske myndigheter, som etter revis med sterk konomisk vekst har ftt erfare industrialiseringens bakside i form av kt forurensing, trafikk-kaos og medflgende klimaendringer.  Her besitter innovative norske nringslivsaktrer viktig kompetanse verden trenger, enten det er i form av virksomheter som reduserer forurensningen, nye innovative matretter, eller innovative lrings- og kommunikasjonsverkty som er med og skaper en bedre hverdag for folk flest.

Vi tror Kina vet det allerede, p mange omrder hrer norske virksomheter til de mest innovative i verden. Gunn Ovesen, Innovasjon Norges davrende leder sa det godt i 2013; Det m vre vr ambisjon f frem flere innovative verdensledende virksomheter, ikke bare for vr egen skyld, men ogs for deres bidrag til en bedre verden

Vi tror hun liker utviklingen!

Happy Friday!

n kommentar

Ka f*en? Kossen kan det vr nke hgdepunkt at hollenderane seie ja te det s me seie hgt og klart NEI! te? Detta EF, alts. Forstr'kje ka dei ska med det. Nei, f*en heller!

Skriv en ny kommentar