hits

Om bankkupp, digitale dyster og maritime muligheter


Foto @ Iwona Jurkowska

Det har vrt en uke preget av Rune Bjerkes VIPPS-kupp, diskusjon om overvkingssamfunnet, ny nesten-lansering av toppindustrisenteret og SUPERTORSDAG med stinn brakke p Cafe Amsterdam.

Under 4 mneder etter at VIPPS-sjefen bedyret at man ikke hadde noen planer om skille Vipps ut som eget selskap, skjedde akkurat det i en operasjon der Rune Bjerke og hans kumpaner i praksis forener Norge under Vipps-paraplyen. Det viser bde omstillingsevne og hvor raskt nye realiteter kan endre selv den beste strategi - vi gratulerer og nsker Vipps lykke til. Den egentlige kampen begynner i 2018 da helt nye aktrer takket vre nye EU-regler vil entre banen.

For alle som synes det er forvirrende lese om at vre politikere og ledere hackes, var det befriende lese innlegget fra IT-ekspert Helge Skrivervik som stod i tirsdagens utgave av InnoMag, - vi oppfordrer alle som ikke fikk med seg denne lese innlegget som klart kaller en spade for nettopp det.

S til ukens kanskje merkeligste sak; Over 12 mneder etter at pressen begynte skrive om initiativet,  vel 8 mneder etter at de lanserte seg selv under Arendalsuka og nesten 6 uker etter at de stod p scenen under NHOs rskonferanse, kalte DigitalNorway denne uken inn til et mte som samlet over 150 deltagere i hovedkvarteret til DNB for fortelle at de er i gang med etableringen. Det m vre Norges desidert lengste fdsel.

Det nye toppindustrisenteret nsker forene de store industrilokomotivene i Norge med alle de sm og mellomstore virksomhetene landet rundt, og det er jo unektelig ambisist og spennende. Uansett, nr de rent faktisk pner drene ble denne uken brukt til lansere 10 tjenester de nsker tilby, og for alle landets strategiske konsulentmiljer, er disse tjenestene interessant lesing.

Med erfarne folk som Walter Quam, Hkon Haugli og Hilde Tonne har de samlet 12 av dagens store aktrer. Vi hper dette betyr et stemningsskift nr det gjelder mten mange av de store s langt har nrmet seg pen innovasjon p.

Det er ikke s lenge siden en av Norges mange innovative grndere sammenlignet det samarbeide med de store industrilokomotivene med skulle praktisere munnsex med hai.

Innomags redaktr var rundt rtusenskiftet styreleder i Dataforeningen og allerede da snakket vi om jobben med digitalisere Norge. Det er ingen tvil om at bde Dataforeningen og IKT Norge i lang tid har gjort en imponerende jobb med forske vekke norske ledere i privat og offentlig sektor. Realiteten er at begge disse aktrene, som for lengst har feiret sine frste 60 r, gjennom mange r har arrangert digitaliseringskonferanser og lobbet for vekke norske ledere til digital dyst. Derfor er vi fortsatt litt usikre p hva Digital Norway egentlig tilfrer her.

Likevel, som vre lesere vet, heier vi i InnoMag p alle initiativ som har til hensikt gjre det lettere for norske endringsagenter lykkes, og vi hper det nye toppindustrisentret kan bidra til kt omstillingstakt og ikke minst smartere omstilling i tiden fremover. Om de kan bidra til hente hjem igjen oppgaver som er blitt satt ut av landet, og gjre det lettere for Norges mange SMB-virksomheter n nye markedsmuligheter, vil vi st fremst i heiagjengen. Da vil de kunne bidra til hjelpe flere grndere p reisen fra id til suksess og p den mten skape flere norske enhjrninger og nye grnne suksesshistorier. Derfor gjr vi i InnoMag som Nobelkomiteen i 2008 og deler ut ukens Innovasjonsblomst til DigitalNorway og lederne som blir med p dette, ikke p grunn av resultatene, men basert p en blge av forventninger om kt grad av pen innovasjon skapt gjennom en srdeles lang fdselsprosess.

Ukens grndercase EnviroNor, ledet av Sverre Gjervan, kan litt om hvor tff denne reisen i praksis er. Ideen er uten tvil bde grnn, god og gjennomfrbar og vi oppfordrer DigtialNorway til hive seg over dette spennende grnderprosjektet, som uten tvil fortjener kt oppmerksomhet, tilgang p ndvendig kapital og drahjelp p veien mot global suksess.

Happy Friday!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar