hits

Om finsk sisu, norske paradokser og patentrekorder



Denne uka skrives kommentaren p en starbuckskafe i Helsinki sentrum, og her i Nokialand har man en egen evne til reise seg igjen etter nedturer. Anledningen er en konferanse der tre norske og ni finske vekstselskaper presenterer seg for finske investorer i Nordeas gamle rverdige hovedkvarter.

Bak arrangementet str norske Seedforum som i samarbeid med Norges ambassadr til Finland, ge Grutle og Nordea, har fylt salen med spennende mennesker. Blant innlederne er undertegnede og Ilka Kivimki, lederen for finnenes unike SLUSH-happening som samler over 20 000 endringsagenter i november. Felles for de 12 som presenterer seg er, at de alle er p jakt etter kompetente investorer.

Historien vi hrer fra de ulike aktrene er til forveksling lik. Det mangler ikke p innovasjonsvilje, kreativiteten og st-p-viljen er det heller ingenting si p. Problemet er at det tar tid f signert konkrete kundeavtaler. I Finland har de TEKES som best kan forsts som en blanding av Norges Forskningsrd og Innovasjon Norge - og der er investormatching godt innarbeidet. Kudos til Seed forum, den norske ambassadren og Nordea for et flott arrangement. Ukens Innovasjonsblomst er herved avsendt!

I Trondheim har parhestene Tekna, NTNU, SINTEF og Norges Forskningsrd denne uka nok en gang invitert til sin rlige Lerchendalskonferanse og der handlet det i r om digitalisering - nrmere bestemt om hvordan vi mter fremtiden, teknologien og hverandre.  I en flora av ulike konferanser er Lerchendalkonferansen litt annerledes, -  og med inviterte gjester fungerer samlingen som en nyttig samtalearena for forskningsmiljer, myndigheter og nringsliv. Blant hydepunktene i r var den svenske nringsministeren som fortalte om Sveriges ambisjon om bli "landet for teste ut nye lsninger". Dette er en posisjon som vi gjerne skulle sett at Norges nringsminister Monica Mland utfordret vre svenske venner til kamp om.

Bde IBMs norske sjef Arne Norheim, tech-grnder Anita Schjll Brede og Telenors Bjrn Taale Sandberg, fikk lov til fortelle om hvordan maskinbaserte lringssystemer og AI byr p enorme muligheter og store utfordringer. Alexandra Gjrv fra SINTEF etterlyste strre sammenheng mellom den norske politikken for nringsutvikling og langtidsplanen for forskning, - og kanskje nsket hun seg en finsk sisulsning som den TEKES str for.

I og med at agendaen sikkert var snekret ferdig lenge fr jul, fikk de ikke med seg at regjerningens ekspertutvalg denne uka leverte sin innstilling om delingskonomien - en smule humoristisk kan vi konstatere at utvalget var delt og en rask gjennomlesing viser med all mulig tydelighet at diskusjonene har vrt store ogs innad i utvalget.

For deg og meg som forbrukere, representerer delingskonomien tjenester som er rimeligere enn tradisjonelle tjenester, og vi ender opp med flere valgmuligheter og helt nye og kule opplevelser.  Disse tjenestene representerer ogs en betydelig miljmessig gevinst grunnet deling. For eksempel er Uber flinke til peke p at over 20% av by-arealet utgjres av parkeringsplasser og P-anlegg, samtidig som en vanlig bil i dag kun benyttes 5% av tiden. Da vi i Innomag beskte Uber hovedkvarteret i San Francisco, var det ingen tvil om at man der i grden slet med forst at en grnn energi nasjon som Norge faktisk ikke applauderer nr en tjeneste som bidra til lse dette kommer p banen.

I og med at all betaling foretas digitalt, vil vi ogs tro at skattedirektr Hans Christian Holte er blant de som liker aktrer som Uber, ettersom problemet med svart taxikjring p denne mten lst. P dette omrdet var utvalget klart, og mye tyder p at taxinringen m belage seg p kt konkurranse i tiden fremover. Vi er forhpentligvis ikke alene om se paradokset i at amerikanske IBM ble tatt i mot med pne armer, mens Uber bekjempes - det er ikke lett vre innovativ nr gamle hegemonier utfordres?

En som ikke er redd for vre innovativ, snarere tvert imot, er grnderen Kristil Erla Hland, som str bak ukens utvalgte grnderselskap JodaCare ? en innovativ kommunikasjonsplattform jobber med styrke menneskeverd til personer med demens, ulike utviklingshemminger og deres relasjon til helsepersonell og familie.

At innovasjonslysten har kt i landet, merker ogs Patentstyret som denne uken kunne rpe om rekordtall i antall varemerkesknader. Som rets ivrigste varemerkesker Norske Bryggerier AS sier; - Skal man lykkes med en langsiktig merkevarestrategi, m man ha eierskap til det man utvikler. Det vre seg bde navn og design!

Happy Friday alle sammen!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar